fbpx

Tych słów szukaj na etykietach, jeśli chcesz kupić dobrej jakości wino

CEO Style | 9 listopada 2018

Jeśli nie jesteśmy wytrawnymi sommelierami, łatwo się zgubić przy półce z winami. Dobra wiadomość jest taka, że da się znaleźć przystępne cenowo wina, które będą smakować.

Czym zatem kierować się przy wyborze? Powiedzą nam o tym słowa klucze, które odnajdziemy na etykietach. Niektóre z nich są wiarygodnymi wskaźnikami jakości, niezależnie od ceny.  

Oto dziesięć słów, które warto zapamiętać, udając się na zakupy:

“CLASSICO” + Chianti

Jeśli wino na etykiecie ma jedynie napisać Chianti, to znak, że nie warto go kupować. Wino z etykietą „Chianti Classico” natomiast, będzie już dobrym wyborem. Szczepy wybrane do „Classico” pochodzą z najlepszych regionów, w których się wino. Warto o tym pamiętać następnym razem w sklepie.

“GRAN RESERVA” + Rioja

Najlepsze i najważniejsze wino Hiszpanii to Rioja. Nie wszystkie są jednak sobie równe.  Szukajcie zatem na etykiecie dopisku „Gran Reserva”, który będzie świadczył o tym, że wino ma silny aromat dębu, co nadaje mu charakterystyczny smak. To również gwarancja, że trunek dojrzewał w dębie przez dwa lata lub więcej, a kolejne trzy lata w butelce.

“CRU BOURGEOIS” + Bordeaux

Napis na etykiecie „Cru Bourgeois” świadczy o tym, że mamy do czynienia z winem z francuskiego regionu Bordeaux, gdzie trunek jest produkowany. W dodatku, najlepsze wina z regionu oznaczone są jako „Grand Cru Classe”. są one jednak odpowiednio droższe. Wielbicieli dobrego smaku w rozsądnej cenie „Cru Bourgeois” zaspokoi w zupełności.

“GRAND VIN” + Bordeaux

Do tego wina wybierane są najlepsze owoce. Jest to to ważne, bo istotnie wpływa to na smak. Czasami Grand Vin jest bardzo drogim winem, ale można znaleźć je też w rozsądnej cenie. Termin „Grand Vin: można znaleźć również na butelkach oznaczonych „Cru Bourgeois”.

“TROCKEN” + Riesling

Doskonałą alternatywą dla słodkiego Rieslinga, będzie wino, które na etykiecie zawierać będzie słowo „Trocken”. Świadczyć będzie to o tym, że trunek ma nuty kwiatowe i owocowe.

“CRU” + Beaujolais

Jest dziesięć różnych producentów, którzy tworzą wyjątkowe i bardzo dobre wina Beaujolais. Aby je odnaleźć na sklepowych półkach, należy szukać słowa „Cru”.

“PREMIER CRU” + Burgund

„Premier Cru”, można przetłumaczyć jako wino z „pierwszej winnicy”. Tak oznaczone wina są droższe, lecz czasem można znaleźć je w dobrej cenie.

“MERITAGE” + Cabernet Sauvignon

Słowo „Meritage” jest połączeniem angielskich słów „merit” (wartość) i „heritage” (dziedzictwo) i odnosi się tylko do amerykańskiej interpretacji wina. Meritage właśnie to oznacza. Słowo można znaleźć też na winach: Merlot, Cabernet Franc czy Malbec.

“OLD VINE” + Grenache lub zinfandel

Określenie „old vine” oznacza, że owoce, z którego zrobiono wino pochodzą z roślin,  które mają od 30 do 100 lat. Starsze winorośle produkują mniejsze owoce o mocniejszym smaku. Wino z nich wyprodukowane jest zatem cięższe od standardowego i bogatsze w alkohol.

„RISERVA” + Barolo lub Chianti

Słowo „Riserva” jest ważnym wskaźnikiem włoskich win. Można je znaleźć na etykietach takich win jak: Amarone della Valpolicella, Barolo, Brunello i Barbaresco. Oznacza to, że wino dojrzewało w piwnicy. „Riserva barolo”, natomiast oznacza, że wino dojrzewało przez co najmniej pięć lat.

 

Zobacz także: