fbpx

Oto, dlaczego powinieneś ubrać się do pracy w home office jak do biura

CEO Style | 18 listopada 2020

Perspektywa pracy zdalnej w dresie i z laptopem na kolanach skusiła już niejednego z nas. Nareszcie nie trzeba stosować się do biurowego dress code’u i poczuć się wygodnie. Dla naszego mózgu jednak wcale nie jest to tak korzystne, jak by się wydawało. Według psychologów, praca w dresie przez cały dzień może utrudniać i wręcz hamować produktywną pracę. Jak więc ubrać się do pracy w Home Office?

Bez względu na to, czy pracujemy w domowym zaciszu tymczasowo czy od dłuższego czasu, prawdopodobnie każdy z nas nie raz doświadczył już pokusy spędzenia całego dnia w dresie przed laptopem na kanapie lub nawet w łóżku. I teoretycznie nie ma w tym nic złego, bo większość pracodawców nie dba o to, co mamy na sobie, gdy pracujemy w domu, o ile dobrze wykonujemy swoje obowiązki i nie pokazujemy się w nietypowym stroju podczas telekonferencji. Poza tym pandemia koronawirusa jest na tyle stresująca, że chwilowe poluzowanie zasad wydaje się uzasadnione i korzystne dla zdrowia psychicznego. 

Oszczędność czasu i procesu decyzyjnego

Dodatkowo założenie dresu czy innych wygodnych ubrań, w których chodzimy tylko po domu, pomaga skrócić proces decyzyjny i ograniczyć ilość podejmowanych decyzji w ciągu dnia. Tego typu zabieg stosuje m.in. Barack Obama i Mark Zuckerberg, którzy każdego dnia zakładają ten sam zestaw ubrań. I choć oczywiście nie chodzą w dresach, upraszczają poranną rutynę do minimum. Mają w tym dużo racji, bo dla wielu z nas, zwłaszcza dla kobiet, ubieranie się do biura, a mówiąc dokładniej – dobieranie kolorów, krojów i dodatków – nierzadko zajmuje nawet godzinę. Założenie wygodnego ubrania zaś, to czynność zajmująca minuty. Nie ma w tym nic złego, jednak jeśli praca w dresie staje się nawykiem, może ucierpieć na tym kreatywność. 

jak się ubrać do pracy zdalnej

Nasz mózg ubranie się w komfortowe ubrania konotuje z wypoczynkiem, komfortem i relaksem. Może to negatywnie wpływać na wydajność pracy, ponieważ ubrania te kojarzą się z wypoczynkiem, komfortem i relaksem. Zatem jeśli będziemy się tak zachowywać, możemy wkrótce poczuć się rozleniwieni i zdemotywowani do pracy, co z kolei prowadzi do braku wydajności i niskiego poziomu aktywności, a w konsekwencji zaczynie tworzyć negatywne błędne koło zmuszania się do pracy podczas zasygnalizowanego mózgowi odpoczynku.

home office jak się ubrać?

Zmiana ubrania oznacza zmianę sposobu myślenia

Ubieranie się do biura dotychczas tworzyło w naszym życiu pewną rutynę, która warunkowała mentalne przestawienie się w tryb pracy, skupienia i kreatywności. Mimo że zakładanie biznesowych ubrań w domu może wydawać się głupim pomysłem, ubranie typowo “do pracy”, według ekspertów wpływa na nas na poziomie biznesowym i osobistym oraz może mieć istotny wpływ na karierę. 

Dowodzi temu badanie przeprowadzone przez naukowców z Uniwersytetu Northwestern, które zostało opublikowane w czasopiśmie “Journal of Experimental Psychology”. Badanie dowiodło, że ludzie lepiej wykonują zadania związane z pracą, gdy mają na sobie ubranie robocze. 

W badaniu przeprowadzono eksperyment z fartuchem laboratoryjnym. Badanych poproszono o założenie zwykłego białego bawełnianego fartucha. Gdy fartuch określono jednak uniformem laboratoryjnym, ubranie sprawiło, że osoby biorące udział w badaniu nabrały większego poczucia odpowiedzialności i autorytetu, co finalnie przełożyło się na lepiej wykonywane zadania. 

To dlatego zastosowanie odpowiedniego stroju do pracy ma tak duże znaczenie dla psychiki. I choć oczywiście nie chodzi o to, aby od razu pracować w najlepszym garniturze, czy garsonce, ale założenie ubrań, które wybieraliśmy na co dzień do biura, pomoże łatwiej wejść w tryb pracy. Rutyna ubierania się w strój biznesowy w domu będzie stymulować mózg do wykonywania większej ilości pracy. Jak podkreśla Cathleen Swody, psycholog z Uniwersytetu Connecticut, ubranie się “jak do biura” w Home Office, sprawia, że mentalnie czujemy się w pracy. Co za tym idzie, czujemy się bardziej kompetentni i bardziej dbamy o rozwój kariery, mimo zmienionych warunków wykonywania zadań.

Zobacz także: