fbpx

Jak żyć dłużej? Naukowcy z Harvardu znają prosty sposób

CEO Style | 4 grudnia 2019

Kto nie chciałby żyć wiecznie? Długiego życia życzymy zarówno sobie jak i naszym najbliższym. Czy jest jednak sekret długiego życia? Naukowcy z Harvardu twierdzą, że sprowadza się on do stosowania pięciu zdrowych nawyków.

Wyniki badania opublikowanego 30 kwietnia 2018 r., nikogo nie zaskoczą, gdyż mowa o tym, o czym prawdopodobnie słyszeliśmy nie raz. Naukowcy wskazują, że możemy wydłużyć nasze życie stosując zdrową dietę, uprawiając codziennie sport, utrzymując zdrową wagę ciała, spożywając alkohol z umiarem oraz nie paląc.

5 zdrowych nawyków

Badacze zapoznali się z danymi pochodzącymi z dwóch badań przeprowadzonych na przestrzeni około trzydziestu lat, w których wzięło udział ponad 123 tys. mężczyzn i kobiet. Uczeni oszacowali, że średnia długość życia uczestników badania (będących w wieku 50. lat) wynosiła 79. lat dla kobiet i 75 lat dla mężczyzn, jeśli nie utrzymywali oni zdrowych nawyków. Ale jeśli stosowali się do wszystkich pięciu, średnia długość ich życia wzrosła do 93. lat w przypadku kobiet i 87. lat u mężczyzn.

Instagram.com

Choć stosowanie się do wymienionych zdrowych nawyków nie jest takie proste, jak się wydaje – zwłaszcza, gdy łączy się obowiązki zawodowe, rodzinne i towarzyskie, warto spróbować zmian. Badacze podkreślają, że zastosowanie nawet jednego zdrowego nawyku wiązało się z niższym ryzykiem śmierci młodych ludzi. Dowodzi temu chociażby badanie opublikowane w brytyjskim czasopiśmie „The Lancet”, które wykazało, że niewłaściwa dieta prowadzi do jednego na pięć zgonów. Złe odżywianie się może również przyczyniać się do problemów takich jak wysokie ciśnienie krwi, czy do cukrzycy. Dobra dieta, według naukowców, zawiera minimalnie przetworzone składniki np. pełnoziarniste produkty, warzywa, owoce, orzechy i wszelkie naturalne źródła białka (ryby, fasola).

Zadbaj o formę

Konieczne jest również przeznaczenie czasu na ćwiczenia. Warto brać przykład z ludzi sukcesu, jak Oprah Winfrey, Sheryl Sandberg czy Bill Gates, którzy podkreślają w wywiadach, że aktywność fizyczna jest dla nich codziennym priorytetem. Badanie przeprowadzone przez amerykański National Cancer Institute (NCI) wykazało, że nawet niewielka ilość codziennych ćwiczeń może wydłużyć średnią długość życia nawet o 4,5 roku.

Instagram.com

Alkohol szkodzi

Wiemy o tym wszyscy, ale czasem ciężko wyeliminować go zupełnie, zwłaszcza, gdy obracamy się w kręgach biznesowych, które wymagają od nas chociażby bywania w restauracjach lub na wieczornych galach. O ile kieliszek szampana od czasu do czasu nie powinien stanowić problemu, odreagowywanie stresu kilka razy w tygodniu w barze jest już alarmujące. Częste spożywanie alkoholu zwiększa ryzyko wystąpienia nadciśnienia i zachorowalności na raka np. piersi, okrężnicy czy przełyku.

Instagram.com

Zmiana nawyków to dobry pomysł

O ile wnioski badaczy z Harvardu mają charakter wyłącznie obserwacyjny i nie dowodzą wprost, że zdrowe nawyki wydłużają życie, naukowcy podkreślają, że nigdy nie jest za późno na pozytywne zmiany.

– Nawet tym, którzy mają 70 lat lub więcej, prowadzenie zdrowego trybu życia, opierającego się na zbilansowanej diecie i aktywności fizycznej, może dodać kilku lat życia – mówi dr Frank Hu, starszy autor badania i przewodniczący Departamentu Żywienia w Harvard School of Public Health.

Zobacz także: