fbpx

Co oznaczają popularne kolory w różnych kulturach świata i w biznesie?

CEO Style | 28 maja 2019

Możemy znać wiele zasad dyplomacji i nadal popełnić błąd w relacjach z cudzoziemcami, który może kosztować np. zerwanie negocjacji. Jak mówi stare przysłowie: „diabeł tkwi w szczegółach” i trzeba o tym pamiętać. Zwłaszcza gdy nawiązujemy stosunki biznesowe z przedstawicielami innych kultur. A tu kolory mają znaczenie, gdyż jest to niezwykle istotny element komunikacji niewerbalnej.

Dlaczego to takie ważne? Bo i ile zasady te nie dotyczą biznesowego dress code’u,  symbolika barw, które wykorzystujemy w identyfikacji wizualnej naszych produktów, a nawet kolorów użytych w prezentacji, może przekazać bardzo nieodpowiedni komunikat. Dotyczy to również kwiatów, jakie postawimy w sali konferencyjnej na spotkaniu, kolorów ubrań hostess, czy barw opakowania prezentów dla partnerów biznesowych. Poznaj znaczenie kolorów w biznesie i nie tylko.

Kolor czerwony

Z definicji jest to kolor dominujący, który symbolizuje walkę, krew i odwagę. We Francji barwa uznawana jest wręcz za jedną z najbardziej męskich. Kolor czerwony z kolei zakładamy, gdy chcemy się wyróżnić i podkreślić swoją pozycję np. podczas negocjacji. Znaczenie koloru czerwonego jest jednak odmienne w zależności od kultur na świecie.

Instagram.com

W Europie czerwień była barwą przypisaną ustrojowi komunistycznemu, przez co może kojarzyć się negatywnie. Inaczej jest jednak w Chinach i Japonii oraz w większości państw Azji Południowo-Wschodniej, gdzie czerwień jest barwą szczęścia. W kulturze azjatyckiej premie przyznawane są w specjalnych czerwonych kopertach (tzw. hong bao), a z okazji urodzin zapala się czerwone świece. Barwa często jest też stosowana w identyfikacji graficznej firm, a także w logo marek.

Pamiętajmy jednak, że nie jest to uniwersalne, gdyż w krajach, w których dominuje buddyzm, na czerwono zapisuje się nazwisko zmarłej osoby. Jest to szczególnie ważne, gdy przygotowujemy materiały dla zagranicznych partnerów lub wizytówki przeznaczone na tamtejszy rynek.

W niektórych krajach Afryki Południowej ciemnoczerwona barwa może być nawet uznana za bluźnierstwo.

Kolor czarny

Kolor w biznesie kojarzony jest z wieczorową elegancją. Symbolizuje również żałobę i uroczystości pogrzebowe, dlatego nieodpowiednie jest założenie czarnego garnituru w ciągu dnia. Czerń to również kolor autorytetu, z czym kojarzy się chociażby toga sędziowska. W Chinach natomiast czerń kojarzona jest ze szczęściem.

Instagram.com

Kolor niebieski

Powszechnie kojarzony jest ze spokojem, zaufaniem i uczciwością, dlatego też stał się ulubionym kolorem świata biznesu. Jednakże nie wszędzie niesie tak sam przekaz. W Iranie jest to barwa żałobna. W Azji Południowo-Wschodniej natomiast podobny wydźwięk będzie miało połączenie niebieskiego z bielą, dlatego należy unikać tego typu połączeń podczas ważnych spotkań biznesowych. W hinduizmie z kolei, niebieski oznacza płodność, ale też i wojnę.

Instagram.com

Kolor zielony

Ta barwa zdobi wiele flag państw muzułmańskich – nie bez powodu, kolor ten symbolizuje islam.

Instagram.com

W wielu kulturach zieleń utożsamia się ze świeżością, zdrowiem oraz życiem. Tego typu symbolika obowiązuje zarówno w chrześcijaństwie, katolicyzmie oraz buddyzmie. Gdy jednak w planach mamy podróż do krajów Azji Południowo-Wschodniej, należy pamiętać, że kolor jest kojarzony z niebezpieczeństwem. W Chinach z kolei, mężczyzna, który założy zieloną czapkę, niewerbalnie przekaże innym komunikat, że jego żona (lub siostra) jest kobietą lekkich obyczajów.

Kolor żółty

Znaczenie tego koloru różni się od siebie w różnych krajach na świecie. W Japonii żółty oznacza odwagę, w Egipcie żałobę, we Francji niewierność, a w hinduizmie prawdę i nieśmiertelność. W buddyzmie natomiast, jest to symbol pokory.

Instagram.com

Kolor biały

Biel w wielu krajach kojarzona jest z czystością, elegancją i niewinnością. Warto pamiętać jednak, że np. w Chinach, Japonii czy Korei Południowej kolor ten oznacza żałobę, jednak bardziej w ujęciu pamięci o zmarłych, niż cierpienia.

Kolor fioletowy

Jest to kolor królewski. W znaczeniu biznesowym – luksusowy, co zresztą często podkreślane jest w komunikowaniu produktowym i identyfikacji graficznej. Nie wszędzie jednak oznacza to samo. W Tajlandii fiolet jest kolorem żałoby, zwłaszcza kobiet, które opłakują zmarłego męża.

Zobacz także: