fbpx

Co oznacza R.S.V.P i jak się ubrać stosownie do okazji?

CEO Style | 6 marca 2019

W biznesowym świecie obowiązuje wiele zasad savoir-vivru. Jedną z nich jest dress code, którego zasady różnią się w zależności od okazji. Znajomość i umiejętność stosownego ubioru jest więc niezbędna. Naszym strojem wystawiamy wizytówkę i pozycjonujemy się w społeczeństwie, dając partnerom biznesowym i nie tylko, niewerbalny sygnał porozumienia poziomu, jaki reprezentujemy.

Gdy otrzymujemy zaproszenie na spotkanie, bankiet lub galę, organizator zazwyczaj informuje na nim, jakiego stroju wymaga wydarzenie. Oto, jakie oznaczenia znajdziemy na zaproszeniach i jak należy się ubrać.

R.S.V.P

Profesjonalni organizatorzy wiedzą, że zaproszenie powinno trafić do adresata przynajmniej dwa tygodnie przed planowanym wydarzeniem. Należy je wówczas potwierdzić lub odmówić uczestnictwa. To właśnie oznacza R.S.V.P – z języka francuskiego „répondez s’il vous plaît”, czyli „proszę odpowiedzieć”.

Źródło/Instagram.com

W dobrym tonie będzie udzielenie odpowiedzi zapraszającemu w ciągu 24 godzin, o ile na zaproszeniu nie ma jasno określonej daty. Organizator określa również, w jaki sposób oczekuje odpowiedzi podając numer telefonu bądź adres na jaki należy przesłać potwierdzenie.

White tie/ full evening dress

To najbardziej elegancki dress code. Tak ubranych gości widuje się np. podczas ceremonii rozdania Oscarów. Wymagany jest podczas bardzo uroczystych i eleganckich wydarzeń typu: bal charytatywny lub uroczysta premiera z udziałem ważnych osób. Mężczyźni wówczas powinni założyć frak, białą kamizelkę, białą elegancką muchę. Należy pamiętać jednak, że fraku się nie zapina.

Źródło/Instagram.com

Od pań natomiast, wymagana jest długa wieczorowa suknia. Stosowne do okazji będą odkryte ramiona, eleganckie buty, wieczorowa torebka do ręki oraz szykowna biżuteria.

Źródło/Instagram.com

Black tie/ formal/ strój wieczorowy

Ten dress code wymaga od mężczyzn założenia smokingu i czarnej muchy – nie czarnego krawata, jak myląco wskazuje nazwa. Warto również wiedzieć, że smokingu nie powinno zakładać się przed godziną 19.

Źródło/Instagram.com

Kobiety powinny założyć długą suknię wieczorową lub koktajlową, która np. kończy się w okolicy kolana. Należy również zadbać o odpowiednie dopasowanie dodatków do stroju i okazji. Biżuteria powinna być wieczorowa i pasująca do np. puzderka.

Creative black tie

To w dalszym ciągu strój formalny. W odróżnieniu od powyższych rodzajów dress code’u. Panowie mogą wówczas pozwolić sobie na włączenie koloru do swojego ubioru oraz modne dodatki. Zasady dotyczące kobiet są mniej sztywne. Można pozwolić sobie na krótszą sukienkę, jednakże w dalszym ciągu granica kolan jest tą w dobrym guście.

Źródło/Instagram.com

Cocktail attire/ Semi formal/ Informal

Tego typu oznaczenie dotyczy wszystkich spotkań, które odbywają się wczesnym popołudniem w godzinach 16-19. Mężczyźni powinni na tę okazję wybrać garnitur, ale w ciemnym kolorze. Klasykę stanowi kolor granatowy oraz ciemnografitowy. Krawat również powinien pozostać w ciemnej kolorystyce.

Źródło/Instagram.com

Panie mogą pozwolić sobie na czerń, materiał powinien być dobrej jakości, może być lekko połyskujący. Sukienka powinna mieć charakter koktajlowy i kończyć się w okolicy kolan. W dobrym tonie będzie też szal, który zakryje ramiona, jeśli wymagać będzie tego sytuacja oraz torebka, którą można zawiesić na przedramieniu, by mieć wolne ręce.

Business smart/ Smart

Pod tą nazwą kryje się już nieformalny styl, jednak jak nazwa wskazuje, powinien być on w dalszym ciągu przemyślany. Mężczyźni nie powinni rezygnować z garniturów, jednak mogą pozwolić sobie na brak krawata oraz modne dodatki. Kobiety najbezpieczniej poczują się w klasycznej biznesowej “małej czarnej”.  

Business casual/ Casual

Źródło/Instagram.com

To swoboda, ale elegancka swoboda. Można sobie pozwolić na włożenie dżinsów, jednak reszta stroju powinna być elegancka. W dobrym tonie będzie elegancka lub sportowa marynarka lub dobrej jakości koszula.

W jakich godzinach odbywają się spotkania

Źródło/Instagram.com

W zależności od wagi i charakteru wydarzenia, godzina może zostać ustalona w dowolnej części dnia. Warto pamiętać jakie zasady obowiązują podczas całego dnia.

Śniadanie odbywa się w godzinach 7:30 – 10:00

Do godziny 12. nie wypada pić alkoholu. Wyjątek stanowi szampan, który często jest serwowany w godzinach porannych.

Brunch odbywa się w godzinach 10:00 – 14:00

To połączenie angielskich słów “breakfast” i “lunch”. Jest to wczesny posiłek, w stylu drugiego śniadania, które serwowane jest najczęściej w formie bufetu.  

Lunch odbywa się w godzinach 14:00 – 16:00

To bardzo popularna forma spotkań biznesowo- towarzyskich.

Koktajl odbywa się w godzinach 16:00 – 19:00

Tego typu spotkanie odbywa się przy okazji wydarzenia biznesowego lub artystycznego np. wernisarzu. Zazwyczaj trwa kilka godzin. Posiłek odbywa się w formie szwedzkiego stołu, na stojąco.

Kolacja odbywa się w godzinach 19.00-20.00

Jest to eleganckie spotkanie, na którym zasiada się do stołu.

Zobacz także: