fbpx

5 skutecznych sposobów, jak przekuć gniew w sukces

CEO Style | 27 maja 2019

Gniew jest normalnym i naturalnym uczuciem, które u każdego pojawia się w odpowiednich okolicznościach. Odczuwanie gniewu pojawia się w sytuacjach, z którymi się nie zgadzamy, gdy czyjaś reakcja wydaje się głęboko niesprawiedliwa lub gdy kwestie, które są dla nas ważne, nie są szanowane przez innych. Chociaż gniew jest zazwyczaj postrzegany, jako negatywna emocja, odpowiednio zarządzany, może zmotywować do zmiany sytuacji, która wywołała tę reakcję lub do osiągnięcia sukcesu.

Według Brytyjskiego Stowarzyszenia Zarządzania Gniewem, aż 65 proc. osób pracujących w biurach regularnie doświadcza gniewu, a 45 proc. traci nad sobą panowanie w pracy.

Instagram.com

Gniew może stać się poważnym problemem, gdy jest przypadkowym wyładowaniem. Może przyczynić się do poważnych problemów w karierze, relacjach z najbliższymi lub nawet do konfliktu z prawem. Co więcej – intensywne emocje, mogą prowadzić do agresji słownej, a nawet fizycznej, co może być tragiczne w skutkach.


Oto najczęstsze objawy gniewu:

  • Zwiększone tętno (uczucie „walenia serca”)
  • Wzrost poziomu hormonów stresowych
  • Uczucie gorąca lub pocenie się
  • Poczucie braku kontroli
  • Ucisk w klatce piersiowej
  • Zaciskanie zębów
  • Podwyższona głośność mowy (krzyk)
  • Mówienie szybciej, niż zazwyczaj
  • Rzucanie rzeczami
  • Wycofanie się i niepodejmowanie żadnych działań
  • Krytykowanie innych
  • Ignorowanie innych
  • Przemoc fizyczna

Choć każdy odczuwa i wyraża gniew inaczej, kluczowym krokiem w walce z negatynymi emocjami jest zrozumienie oraz zidentyfikowanie ich źródła. Pojęcie, dlaczego w pewnych sytuacjach reagujemy gniewem, a w innych nie, oraz jak wyrażamy ten gniew, jest pomocne w stworzeniu strategii skutecznego radzenia sobie z tymi emocjami.

Oto 5 prostych i skutecznych sposobów, jak to zrobić:

Instagram.com

1. Przekieruj energię

Najprostszą techniką, jaką możemy zastosować będzie – po prostu – skierowanie tej energii na inne zadanie. Każde zadanie, które będzie wymagało pracy może pomóc. Jeśli przykładowo doświadczyliśmy niesprawiedliwego traktowania przez szefa w pracy, dobrym pomysłem będzie skupienie energii na własnym projekcie, który może w przyszłości zamienić się w własny biznes. Takie działanie może łatwo zamienić gniew w motywację do odejścia z pracy, w której nie czujemy się doceniani.

2. Stwórz plan

Kiedy odczuwamy gniew – mimo że nie jest to oczywiste – często jesteśmy bardziej zdeterminowani, niż w innych sytuacjach. Możemy zarówno pragnąć zemsty, jak i sukcesu, który udowodni np. osobom, które nas nie szanują i nie doceniają. Co należy wówczas zrobić? Zaplanować kroki, które doprowadzą nas do sukcesu. Pomyślmy o gniewie, jak o paliwie do silnika, który napędza rozwój osobisty. Nie pozwólmy, aby cała ta energia poszła na marne.

Instagram.com

3. Zrealizuj

Jak stworzymy plan, skupmy się na krokach, które można wykonać od razu, kiedy jeszcze mamy na to energię. Determinacja, która stymuluje gniew, często pozwala wykonać czynności, na które nie mielibyśmy w innej sytuacji odwagi.

4. Nie analizuj

Kiedy zaczynamy nadmiernie analizować sytuację, często sami zapędzamy się w ślepy zaułek negatywnych emocji. Najlepsze, co możemy zrobić, to nie myśleć, ale działać. Zamiast wpadać w pętlę przemyśleń i trawienia stresu, najlepszym kierunkiem działania jest zwyczajnie bycie zajętym. W ten sposób nie mamy czasu na refleksję, a negatywne emocje z opadają.

5. Kontroluj się

W gniewie bardzo łatwo jest popełnić błędy, które mogą słono kosztować. I nie chodzi tylko o to, co nieodpowiedniego powiemy do drugiej osoby w złości. Chodzi o pracę, którą wykonaliśmy pod wpływem emocji. Zawsze dokładnie sprawdzajmy to, co wykonaliśmy, aby upewnić się, że adrenalina nie przeszkodziła w profesjonalizmie.

Instagram.com
Zobacz także: