fbpx

5 nieoczywistych błędów, których nie należy popełniać w restauracji

CEO Style | 18 listopada 2019

Spotkania biznesowe w restauracji na stałe wpisały się w kulturę nawiązywania relacji. Łatwo tu jednak o wpadkę, nawet dla wytrawnych bywalców. Biorąc pod uwagę, że rozmówcy bacznie obserwują każdy nasz ruch przy stole, warto stosować się zatem do zasad savoir-vivre’u. Nawet tych najbardziej nieoczywistych.

Posługując się biegle zasadami etykiety, prezentujemy się jako osoby obyte, z klasą, a także chętniej jesteśmy zapraszani na przyjęcia reprezentujące wysoki poziom. Taki wizerunek prowadzi do nawiązania nowych i ciekawych kontaktów, które mogą w bliskim czasie pomóc np. w awansie. 

Jakich zatem błędów należy się wystrzegać?

1. Wyboru niewłaściwego miejsca na spotkanie

AMC

Zaproszenie gości do restauracji wydaje się być prostą sprawą. Pozornie. Zapraszając ważnych partnerów biznesowych sprawdzić miejsca spotkania i zarezerwować stolik z wyprzedzeniem. Dobrym pomysłem jest wybranie się wcześniej do lokalu na wizję lokalną, aby wybrać taki stolik, który zapewni komfort i dyskrecję rozmowy, a nasi goście nie będą siedzieć np. przy przejściu do toalety. Restauracja nie powinna należeć do zatłoczonych, gdzie na serwis trzeba długo czekać, niezależnie jak dużym uznaniem cieszy się lokal.

Instagram.com

Ważny jest też zakres cen obowiązujący w lokalu. Jeżeli dopiero nawiązujemy relacje biznesowe, restauracja nie powinna należeć ani do wyjątkowo drogich ani do bardzo tanich. Goście będą widzieli ceny w menu i mogą ocenić w ten sposób nasz zmysł do gospodarowania pieniędzmi. Warto jednak zapytać, czy dany lokal dysponuje kartami, w których nie ma cen, po to aby znał je tylko gospodarz spotkania. To pomaga uniknąć niezręczności przy wyborze dań przez gości.

2. Nie brania pod uwagę o preferencji kulinarnych gości

W obecnych czasach, gdy wiele osób ma określone preferencje żywieniowe lub stwierdzone alergie pokarmowe, warto upewnić się co do wyboru kuchni. Nikomu nie trzeba tłumaczyć, jakim nietaktem będzie zaproszenie wegetarianina do restauracji specjalizującej się w przyrządzaniu steków, bądź zignorowanie obostrzeń religijnych partnerów zagranicznych. Jeśli nie jesteśmy pewni, jaką kuchnię preferują nasi goście, najlepiej wybrać lokal, w którym serwowane są zarówno potrawy tradycyjne jak i np. wegańskie. Jeśli zapraszamy osoby pochodzące z różnych kultur, przed wyborem miejsca należy sprawdzić, jakie restrykcje kulinarne mogą się pojawić. Warto pamiętać, że Muzułmanie i Żydzi nie jedzą wieprzowiny, Hindusi wołowiny, Chińczycy surowej wołowiny, Finowie flaków, a Węgrzy barszczu.

3. Przepuszczania kobiet w restauracyjnych drzwiach

Ta zasada może niektórych mocno zdziwić, gdyż przyjęło się, że mężczyźni przepuszczają kobiety w drzwiach. Jednak nie w restauracji. A przynajmniej nie zawsze. W dawnych czasach nie było wiadomo, czy akurat w gospodzie, do której mężczyzna zapraszał kobietę, nie będzie bójki, dlatego też to właśnie on wchodził jako pierwszy, aby zagwarantować bezpieczeństwo towarzyszce.

Courtesy: Everett Collection

Obecnie w restauracjach drzwi otwierają się w różne strony, stąd nie zawsze można je przytrzymać, przepuszczając kobietę. Warto zatem kierować się jednak ogólną zasadą, aby ułatwić kobiecie wejście do restauracji. Z pewnością nie próbując na siłę przytrzymać ciężkie, otwierające się do środka drzwi, choćby jednym palcem. W tym przypadku, w znacznie lepszym tonie będzie, gdy mężczyzna wejdzie do środka jako pierwszy, a następnie przytrzyma drzwi towarzyszce oraz je za nią zamknie. 

4. Niewłaściwej komunikacji z obsługą kelnerską

Trudność w podjęciu decyzji, wielokrotna zmiana zamówienia, czy nieprawidłowe używanie sztućców, które sprawia, że kelnerzy mylnie odczytują sygnały. To wszystko może stwarzać wrażenie osoby nieobytej, a także wiele mówi partnerom biznesowym  o sposobie prowadzenia przez nas biznesu. Warto jednak pamiętać o podstawowych zasadach, dzięki którym spotkanie w restauracji nie odbije się czkawką. 

Instagram.com
  • składając zamówienie należy pamiętać o hierarchii – jako pierwsza powinna uczynić to kobieta lub gość honorowy
  • w trakcie spotkania należy dbać o to, aby każdy z gości miał co pić – do obowiązków gospodarza należy sygnalizowanie obsłudze, aby podeszła w odpowiednim momencie i np. uzupełniła kieliszki pozostałych
  • należy delikatnie odsunąć się na krześle, gdy kelner będzie nalewał alkohol, aby ułatwić mu dostęp z prawej strony do kieliszków
  • sztućce skrzyżowane na talerzu świadczą o przerwie w jedzeniu, a ustawienie ich na godzinie 17:30 oznacza zakończenie posiłku 
  • nie należy pomagać obsłudze w zbieraniu talerzy – jest to bardzo nieeleganckie

5. Życzenia gościom „smacznego”

Gdy otrzymamy zamówione potrawy, życzenie towarzyszącym nam osobom „smacznego” jest błędem. Według badań ponad połowa społeczeństwa nie zdaje sobie sprawy z popełnienia w tego nietaktu. Wynika to z chęci bycia nad wyraz uprzejmymi. Zgodnie z zasadami savoir-vivre’u “smacznego” może nam życzyć jedynie kucharz restauracji lub obsługa, czyli gospodarze odpowiadający za podane danie. Należy również pamiętać, że jedzenie rozpoczynamy dopiero, gdy pozostali goście przy stole otrzymają swoje posiłki. 

Zobacz także: